E-mail, spamming, hoaxes, phishing

E-mail

E-mail, eller elektronisk mail, er en moderne form for kommunikation, som har mange fordele. Den er fleksibel, hurtig og direkte. E-mail spillede en vigtig rolle i Internettets hastige vækst i starten af 1990'erne. Da afsenderadresser relativt nemt kan sløres, giver e-mail desværre mulighed for ulovlige aktiviteter, såsom afsendelse af spam-mails.

Groft sagt omfatter spam uønskede reklamer, hoaxes og udbredelse af ondsindet software, såkaldt malware. Den gene og fare, som det er for brugeren, øges af det faktum, at det næsten ikke koster noget at sende e-mails, og afsendere af spam har mange værktøjer og kilder til rådighed til at skaffe nye e-mail-adresser. Derudover gør mængden og variationen af spam det svært at styre. Jo længere du bruger en e-mail-adresse, jo større er sandsynligheden for, at den ender i databasen til en spammotor.

Nogle råd til forhindring af spam:
  • Hvis det er muligt, skal du ikke offentliggøre din e-mail-adresse på internettet.
  • Giv kun din e-mail-adresse til personer, du har tillid til.
  • Brug ikke almindelige aliasser, hvis det er muligt. Hvis du bruger mere komplicerede aliasser, er der mindre sandsynlighed for, at de kan spores.
  • Svar ikke på spam-meddelelser, der allerede er kommet ind i din indbakke.
  • Vær forsigtig, når du udfylder formularer på internettet. Vær især opmærksom på afkrydsningsfelter, hvor der f.eks. står "Ja, jeg vil gerne modtage oplysninger om ... i min indbakke."
  • Brug forskellige e-mail-adresser – f.eks. én til dit arbejde, én til at kommunikere med dine venner, én til online-køb osv.
  • Udskift din e-mail-adresse fra tid til anden.
  • Brug en antispamløsning som f.eks. Antispammodulet i ESET Smart Security.

Spamming

Annoncering på internettet er en af de hurtigst voksende former for annoncering i verden. En stor procent af internetannoncerne anvender e-mail som et middel til at komme i kontakt. De primære markedsføringsfordele er, at der ingen omkostninger er, og at det har en meget effektiv virkning. Derudover leveres meddelelserne næsten med det samme. Mange virksomheder bruger e-mail-markedsføringsværktøjer til at kommunikere med deres nuværende og potentielle kunder. I nogle tilfælde er en sådan annoncering legitim, da mange brugere kan være interesserede i at modtage kommercielle oplysninger om visse produkter.

Mange virksomheder sender dog uønskede kommercielle masse-e-mails. I sådanne tilfælde går e-mail-annoncering over grænsen og bliver spam. Mængden af uønskede kommercielle e-mails er blevet et alvorligt problem og viser ingen tegn på at aftage. Brugen af Antispammodulet i ESET Smart Security er et vigtigt aspekt, når din e-mail-adresse skal beskyttes mod spammeddelelser.

Hoaxes

En hoax er en meddelelse, der sendes via internettet. Normalt sendes den via e-mail og sommetider via kommunikationsværktøjer som f.eks. ICQ og Skype. Selve meddelelsen er ofte en vits eller en vandrehistorie.

Hoaxes om computervira forsøger at skabe frygt, uvished og tvivl hos modtagerne ved at få dem til at tro, at der er en 'ikke-detekterbar virus', som sletter filer og henter adgangskoder eller foretager en anden skadelig aktivitet på deres system.

Nogle hoaxes skal gøre andre følelsesmæssigt forlegne. Modtagerne bliver normalt bedt om at videresende sådanne meddelelser til alle deres kontaktpersoner, hvilket gør hoaxens livscyklus uendelig. Der findes mobiltelefon-hoaxes, anmodninger om hjælp, folk, der tilbyder at sende dig penge fra udlandet, osv. I de fleste tilfælde er det umuligt at finde ud af ophavsmandens hensigt.

Hvis du får en meddelelse, hvor du bliver bedt om at videresende den til alle dem, du kender, kan det i princippet meget nemt være en hoax. Der findes mange specialiserede websteder på internettet, som kan bekræfte, om en e-mail er legitim eller ej. Hvis du mistænker en meddelelse for at være en hoax, skal du foretage en internetsøgning på den, inden du videresender den.

Phishing

Udtrykket phishing omfatter en kriminel aktivitet, hvor der manipuleres med brugere for at få fortrolige oplysninger. Formålet er at få adgang til følsomme data, såsom bankkontonumre, PIN-koder osv. Der opnås almindeligvis adgang ved at sende e-mails, der udgiver sig for at komme fra en pålidelig person eller virksomhed (finansiel institution, forsikringsfirma).

E-mailen kan virke meget ægte og kan indeholde grafik og indhold, som oprindeligt stammer fra den kilde, som den foregiver at komme fra. Du bliver under forskellige påskud (verificering af data, finansielle transaktioner) bedt om at angive nogle af dine personlige data – bankkontonummer eller brugernavne og adgangskoder. Alle sådanne data kan nemt stjæles og misbruges, hvis de videregives.

Det skal bemærkes, at banker, forsikringsselskaber og andre lovlige virksomheder aldrig vil anmode om brugernavne og adgangskoder i en uopfordret e-mail