Hvad er ESET Smart Security Antispammodul


Antispam-adfærd og brugerinteraktion

Antispammodulet registrerer uønskede e-mails på to måder. Den første er gennem et grundlæggende sæt regler, som er udformet til automatisk at frafiltrere uønskede e-mail-meddelelser. Disse regler medfølger som standard ved installation af programmet og opdateres samtidigt med opdatering af virussignaturdatabaserne. Den anden måde, hvorpå Antispammodulet registrerer uønskede e-mails, er ved hjælp af et Bayesisk filter. Det Bayesiske filter kan trænes på en pr. bruger-basis, hvor brugeren manuelt markerer et tilstrækkeligt antal indgående e-mails som legitime meddelelser eller som spam.

Hvis du regelmæssigt modtager spam fra en bestemt adresse, kan du tilføje den til Blacklisten. Hvis du ønsker, at meddelelser fra en bestemt adresse aldrig skal markeres som spam, skal du tilføje adressen til Whitelisten. Som standard tilføjes modtageradressen(-erne) i udgående meddelelser automatisk til Whitelisten.

Følgende afsnit forklarer, hvad du skal gøre, når du modtager en uønsket meddelelse.

Der er kommet en uønsket meddelelse i min indbakke. Hvad skal jeg gøre?

Hvis meddelelsen ikke er blevet filtreret af programmet, er det sandsynligvis en ukendt type uønsket e-mail, og den skal markeres som spam. For at gøre dette skal du markere e-mail-meddelelsen og klikke på Spam på værktøjslinjen ESET Smart Security.

En meddelelse blev markeret som spam, men er ikke spam

Hvis en legitim e-mail-meddelelse blev klassificeret som spam, skal meddelelsen omklassificeres. Klik på Ikke spam på værktøjslinjen ESET Smart Security.

Jeg modtager regelmæssigt spam fra en bestemt adresse

I tilfælde af, at du konstant modtager spam fra en bestemt adresse, kan du tilføje adressen til Blacklisten. For at tilføje en adresse til Blacklisten skal du markere e-mail-meddelelsen og trykke på ALT + S eller klikke på Føj til BL på værktøjslinjen ESET Smart Security. Listen over adresser, der er tilføjet til Blacklisten, kan ses i antispammodulets hovedopsætningsvindue. For at tilføje/redigere/slette et element skal du højreklikke i vinduet.

Antispam markerer meddelelser fra en adresse, der er tillid til

Du kan tilføje adresser, som du har tillid til, til listen over adresser, der er tillid til (Whitelist). Alle adresser, der er markeret som adresser, der er tillid til, håndteres som ikke-spam. For at tilføje en adresse til listen over adresser, der er tillid til, skal du klikke på Føj til WL på værktøjslinjen ESET Smart Security.

Bayesisk filter

Bayesisk spamfiltrering er en meget effektiv form for e-mail-filtrering, der anvendes af næsten alle antispamprodukter. Metoden kan identificere uønskede e-mails med en høj grad af nøjagtighed. Det Bayesiske filter kan trænes på en pr. bruger-basis.

Funktionaliteten er baseret på følgende princip: Første fase er læringsprocessen. Brugeren markerer manuelt et tilstrækkeligt antal meddelelser som legitime meddelelser eller som spam (almindeligvis 200/200). Filtret analyserer begge kategorier og lærer for eksempel, at spam normalt indeholder ord som “rolex” eller “viagra”, og at legitime meddelelser sendes af familiemedlemmer eller fra adresser på brugerens liste over kontaktpersoner. Forudsat at der er behandlet et større antal meddelelser, kan det Bayesiske filter tildele hver meddelelse et bestemt "spamindeks" og dermed bestemme, om den er spam eller ej.

Den primære fordel er fleksibiliteten. Hvis en bruger for eksempel er biolog, vil alle indgående e-mails, der omhandler biologi eller et beslægtet område, almindeligvis få tildelt et lavere sandsynlighedsindeks. Hvis en meddelelse omfatter ord, der ellers ville kvalificere den som værende uønsket, men den er sendt af en person fra en liste over kontaktpersoner, markeres den som legitim, fordi afsendere fra en liste over kontaktpersoner nedsætter sandsynligheden for, at der er tale om spam.

Server-side-kontrol

Server-side-kontrol er en teknik til identifikation af massesendte spammeddelelser baseret på antallet af modtagne meddelelser og brugernes reaktioner. Hver meddelelse efterlader et unikt digitalt 'footprint' på serveren baseret på meddelelsens indhold. Det er faktisk et unikt ID-nummer, som ikke siger noget om e-mailens indhold. To identiske meddelelser har identiske footprints, og forskellige meddelelser har forskellige footprints.

Hvis en meddelelse er markeret som spam, sendes dens footprint til serveren. Hvis serveren modtager flere identiske footprints (svarende til en bestemt spammeddelelse), lagres footprintet i databasen over spam-footprints. Når programmet scanner indgående meddelelser, sender det meddelelsens footprints til serveren. Serveren returnerer oplysninger om, hvilke footprints, der svarer til meddelelser, som brugerne allerede har markeret som spam